Mit csinál egy életmód tanácsadó?

Ha most kivágnék egy fogalmat a wikipedia-ról majd összehasonlítanám az általam igaznak vélt gondolattal, az elég klisés megoldás lenne. Ráadásul nem is túl célravezető.

Számos meglátás létezik az „életmód tanácsadásról” az éterben, a legtöbbjük nem igazán öregbíti, a nyugati kultúrában amúgy sem ősi szakma hírnevét. Így ezekből a forrásokból nem is igazán járnám körül a témát, mert még a végén kiderülne, hogy nem is vagyok életmód tanácsadó.

Helyette inkább betekintést adok munkám hétköznapjaiba és a hozzá tartozó gondolatiságba, így teljesebb képet kaphat az olvasó mit is ért egy életmód tanácsadó, életmód tanácsadás alatt.

Mit csinál az életmód tanácsadó?

„Nyilván életmód tanácsot ad!”, jön a válasz az első sorból. Ez idáig rendben is van. Tanácsot ugyanakkor csak annak lehet adni, aki tanácsot kér. Ez lehetne az életmód tanácsadók íratlan kódexének első szabálya, ha lenne ilyen. Igen kevés ember kel fel úgy reggelenként, hogy:

 „Ez így nem mehet tovább, nekem márpedig életmód tanácsra van szükségem!”

Az emberek ritkán gondolkodnak annyira kauzálisan az életükről, hogy megelőzési céllal szakértőket vonjanak be a hétköznapjaikba. Jellemzően ugyanakkor jön az életmód tanácsadó is a képbe, mint a legtöbb alternatív vagy tradicionális medicinát gyakorló szakember: mikor már megtörtént a baj. Millenáris ritkaságú mikor valaki erőtől kicsattanóan, csillogó szemekkel érdeklődik, hogy miként tudná ezt az állapotot fenntartani. Ugyanakkor már erre is volt példa.

Kinek?

Célmeghatározás tekintetében a leggyakrabban már valamilyen kialakult egészségügyi kihívás okán szoktam megjelenni a horizonton. Ebben a megközelítésben a fennálló orvosi vagy alternatív medicina protokolljait célom kiegészíteni a táplálkozás és más életmódtényezők jótékony hatása által. Erről a szegmensről majd még teszek említést hisz munkám 90+ százalékában ebből az aspektusból közelítem meg a segítségkérőket.

Felkeresési okok kategóriában ezüstérmesek a kismamák, vagy a hölgyek akik azok szeretnének lenni. Ez az indíttatás gyakran összemosódik az első helyezettel.

Legtöbbször a gyermekáldás kevésbé áldásos következményeit próbáljuk egyensúlyba hozni és a kismama szervezetét feltölteni, megfelelően összeválogatott életmódtényezőkkel, táplálkozással, táplálkozás kiegészítéssel. A másik irány mikor az egyes egészségügyi kihívások szabnak gátat az új élet létrejöttének, így arra fordítunk kiemelt figyelmet. Ez kifejezetten hálás projekt szokott lenni miden résztvevőnek, hisz a siker mindjárt több ember életét és egészségét érinti. Ki tudja hány elsőszülött lett Victornak keresztelve, ezen sikereken felbuzdulva?!

A sportteljesítmény növelés is egy olyan célzat amivel érdemes és szokás életmód tanácsadót felkeresni. A verseny egyre hangsúlyosabb kiéleződése egyre több technikát és ráfordítást kíván a sport szerelmeseitől a sikeres helytállás fenntartása érdekében. Az sporttáplálkozási megközelítések kéz a kézben szoktak járni a sportolói életvitellel, jóllehet már sokan felismerték, hogy ezen túlmutató alkalmazott életmód technikákat is be kell vetni ha valaki az élvonalban akar maradni. Jellemzően a légzés vagy alvásoptimalizálás ami náluk az elsődleges a jobb regeneráció fontos alappilléreiként.

Nem dobogós helyen ugyan, de még így is szép számmal kerestek fel preventív célokkal. Egészségfenntartás, energiamaximalizálás, életoptimalizálás. Ők azok akik valahol sejtik, hogy a minket körülvevő világ közel nem olyan egyértelmű, mint az tűnik és nem kizárt vannak az életmódnak szegmensei ahol segítségre szorulnak.

Egy részük a helyes irányra kíváncsi, hogy életük egy egészségesebb és teljesebb verzióját élhessék. Velük 1-2 alkalom alatt megbeszéljük a szükséges irányelveket, majd útra kelnek új, felturbózott életükre.

A másik felüknek ugyanakkor az életük részévé válik az új szemlélet. A hobbijukká és mindennapjaikká válnak az egészséges szokások. Ők azok, akiket már le sem lehet vontatni a helyes útról, annyira szokásaikká formálták és megszerették új életüket. Erről olvasnak, tanulnak, gondolkodnak. Velük minden egyes konzultáció egy szakmai egyeztetésnek felel meg, és ugyanígy velük találom szembe magam egy szakmai előadáson vagy egy biohacker konferencián.

Tehát sokan, sokféle céllal kereshetnek fel egy életmód tanácsadót, de a legfőbb irány szerintem mindenki egészsége megtartása a lehető legtovább, a lehető leghatékonyabban. Az igazán markáns különbségek ott vannak, hogy ki-miként értékeli saját testi jólétét. Ezt a témát boncolgattam a „Mennyibe kerül az egészség” című cikkemben.

Mit?

Hétköznapi dolgok határozzák meg az életmódunkat.  Felkelünk, reggelizünk, fogat mosunk, stb. Hétköznapi, automatikussá vált folyamatok. Túl triviálisak, hogy gyanakodjuk rájuk, mint egészségünket potenciálisan veszélyeztető tényezők.  Mindenkinek meggyőződése hogy ezeket az elemeket helyesen csinálja, pont azért mert hétköznapiak. Ez a szokás veszélye.

A mindennapi életünk folytonosságába beleolvadt tényezőket nem szoktuk megkérdőjelezni, hogy vajon helyesen csináljuk-e őket. Azt sem kérdéses, hogy bezártuk-e az autót. Mindig bezárjuk, csakhogy egy annyira bejáratott idegpálya folyamata játszódik le, hogy még lenyomata sem keletkezik róla emlékeink között.

Gyakran ezen életmódot meghatározó tényezők mentén szoktam elindulni és rávilágítani fontosságukra. Számos ilyen egyszerűnek és automatikusnak tekintett faktor határozza meg az életünket. Csak úgy, mint: Táplálkozás, légzés, alvás, környezet, ülés, tartás, mozgás, stressz.

Ugye mennyire hétköznapi elemek? Ki szokott, egy átlag szerdán elmélázni a 7-es buszon, hogy: „nekem lehet nem megfelelő a tartásom”? De ritka annak a megkérdőjelezése is, hogy: „vajon ez a fogkrém potenciálisan káros az egészségemre?” Ha fogmosások számát vesszük alapul egy élet során, úgy semmiképp sem elhanyagolandó kérdéskör, a kevésbé szerencséseknek pedig a 7-es busz is kijár szép számmal egy emberöltő alatt.

Tehát elsődleges feladatomnak azt szoktam tekinteni, hogy az életre közvetve vagy közvetlenül ható tényezőknek a fontosságára felhívjam a figyelmet. Természetesen személyre szabott irányelvek mentén történik mindez. Nem kezdek el a fogmosás destruktív mivoltáról beszélni, mindenkinek órákon keresztül (kivéve persze, ha erre felmerül az igény).

Miért?

A legtöbb embernek szüksége van arra, hogy megtudja mi-miért történik az emberi szervezetben. Ez egy teljesen érthető igény, hisz épp most tudattam vele, hogy rosszul áll, ül, alszik, vagy épp mos fogat. Nyilván ez némi magyarázatra szorul. Így a megértés mentén új mederbe tudja terelni az immáron egészséges szokásait.

Lábjegyzet. Én hiszem, hogy ezen a ponton (is) vérzik el a modern orvoslás. Az idejétmúlt protokollok és a gyógyszercégek kezében lévő áltudományos vizsgálatok már nem tudnak választ adni az emberek teljesen jogos kérdéseire. Ez nem az orvosok hibája, hisz nem kizárt ott is fellelhető a jóindulat, és/vagy a tudományosan nyílt szemlélet. Ugyanakkor, amíg az okok feltárása helyett a tünetek elnyomása az elsődleges cél, addig bizony lehetetlen olyan kérdésekre őszintén válaszolni, mint: „Mi történik a szervezetemben, és miért?” vagy „Hogyan segít rajtam ez a gyógyszer?”

A helyes válaszok ütköznek az orvosi protokollal, vagy épp profitérdekek sérülnének általuk. Marad hát a tekintélyelvűség, és a „problémás” páciensek bekategorizálása. Így lesz a gyógyításból, kezelés. A kezelés persze gyakran szükséges és elkerülhetetlen, de lássuk be, a tény önmagában, hogy kialakult az igény az alternatív orvoslás megannyi ágazatára, ékes bizonyítéka hogy az egészségmegőrzés vagy az állapotjavulás bizony nem az orvoslás versenyszáma.

Mélyebben nem is megyek bele a témába, jóllehet Dunát lehet már rekeszteni a tudományos irodalommal, ami az orvoslás hitelességét és helyes irányát kérdőre vonja.

A miértek hangsúlyozása több szinten is történhet. Mélységében, személyre szabottan szoktam kezelni a kérdést. Sokszor előtérbe kerülnek égészségünkre potenciálisan ható tényezők, melyekhez a fejlődés sebessége által nem tudtunk alkalmazkodni. Ennek iskola példái a környezetünkben fellelhető szintetikus anyagok.

Az ipari forradalmat megelőző időszakban jóval természetesebb környezet kísérte végig az ember életét. Mostanra a kőolaj származékoktól a műanyagokon keresztül, a nehézfémekig gyakorlatilag bármi megtalálható élelmiszereknek titulált termékekben, tisztítószerekben, és szépségápolási termékekben. Nincs is annál beszédesebb magyarázata a minket elárasztó veszélyes anyagok jelenlétének, mint hogy az egészségért felelős szervek (WHO, FDA) próbálják kategorizálni az egészségkárosító anyagok hatásmechanizmusait és a lehetséges kimeneteleket.

Például egy adalékanyag lehet:

hormonális rendszert felborító, mutagén, endogén, vagy karcinogén

Ha például karcinogén, úgy sorolható: bizonyítottan, valószínűen, lehetségesen, nem osztályozhatóan, vagy nem karcinogén kategóriákba.

A nevezéktanra fordított figyelem és energia ne tévesszen meg senkit! Mindegyik kategóriából találunk közvetlen környezetünkben gazdagon.

Ekkor jól jöhet ha az embernek van egy biokémikus unokatestvére, vagy ha kéznél van egy életmód tanácsadó aki segít eligazodni az egészségre potenciálisan káros anyagok garmadája között.

Az evolúciós „miértek” (amire adaptálódtunk) hangsúlyozása mellett gyakran említést kapnak egyes testi folyamatok magyarázatai.

Ettől persze nem kell megijedni. Nem minden konzultáció egy élettan kiselőadás, ugyanakkor a legszükségesebb folyamatokat szeretem mélységében átadni. Mi több, azt figyeltem meg, igény is van rá.

Például. Ha valakinek annyit mondok, hogy kerülje a glutént, annak ez könnyen lehet egy üres frázis, amíg nincs mögötte magyarázat. Lehet a konzultáció után el is felejti ennek jelentőségét. Ha viszont szemléletesen körbejárjuk a folyamatot, miként ékelődik be az alfa-gliadin a bélhámsejtek közé majd okoz ezáltal béláteresztést, gyulladást, és a jelenleg fennálló autoimmun tüneteit, akkorra bizony két háztömbnyi távolságban fogja elkerüli a pékséget.

Ennek természetesen nem az elrettentés a célja, hanem a valóság szemléletes magyarázata. A valóságnak pedig fontos része, hogy csak azért mert mindenki eszik kenyeret, attól a kenyér még nem válik egészségessé.

Az Átlagos nem válik Normálissá.

Hogyan?

Talán a legfontosabb és legnagyobb kihívást jelentő feladata egy tanácsadónak az egyes életmódtényezők integrálása a segítségkérő mindennapjaiba. Aki mostanra:

– Tudja, hogy evolúciós tekintetben miért nem volt időnk alkalmazkodni a gluténhoz.

– Egészében látja a folyamatot miként hat kedvezőtlenül szervezetére ez az idegen fehérje.

– Illetve félti annyira egészségét, hogy kerülje a péket, mint a leprást.

Remek. De hogyan tovább?

Tudni, eddig a helytelen irányba mentünk nem jelenti, hogy tudjuk mi a helyes irány. Valamit tudatosan kizárni az életünkből, nem egyenes út a megoldáshoz. Noha mindenképp „a nélkülözhetetlen első lépés”.

Lábjegyzet. A legtöbb függőséget az tartja fenn, hogy a lemondással járó erőfeszítést nem követi jutalomérzés. Csak egy tátongó üresség. Ezért vannak halálra ítélve azok a próbálkozások, amik az akaraterővel operálnak. Hisz az akaraterő könnyedén megcsappan. A hőn áhított tevékenység/étel/ital/szer felé irányuló cselekvésszerveződést csak ideig-óráig tudja eltompítani.

Tehát meg kell határozni mi az, amivel kipótolhatjuk a hiányt az életünkben. A glutén allegóriája itt akár véget is érhetne, hisz gyakorlatilag senkinek nincs szüksége rá, viszont megannyi terméket megszoktunk, megszerettünk, amiknek sajnos szerves része. Új, gluténmentes életünket fel kell ruházunk új termékekkel, egészséges alternatívákkal, elkészíthető receptekkel, beszerzési lehetőségekkel, megbízható információforrásokkal, és a mindennapi gyakorlattal, ami segít hétköznapjaink élhető részévé tenni eme nem kis változást.


Lábjegyzet, ha már egészséges alternatívák, és megbízható beszerzés. Amint nem szükségszerűen az ördögtől való minden ami E számmal jelölt, úgy nem is feltétlen biztonságos, amin fel van tüntetve: bio, organic, natur, és társai. Sokan úgy gondolják mindent megtettek egészségük érdekében ha a legközelebbi bioboltban vásárolnak. Ugyanakkor ne felejtsük el, ezek is kereskedelmi egységek, melyeket sokkal inkább a profitérdek mozgat mint a tudományos bizonyosság. Ha így lenne, nem lehetne kapni: nádcukrot, kukoricalisztet, szintetikus E vitamint, magnézium-oxidot, vagy Norbert bármelyik termékét.

Rendszer és Gyakorlás

Az életmódváltás hozzávalóit gyakorlatba iktatni egy hosszú és nehéz folyamat. Egyéni lehetőségek szerint a környezethez igazítjuk az embert, néha az emberhez a környezetet. Legtöbbször mindkettőre szükség van. Ez a rendszeralkotás. Szükséges egy keret, egy rendszer, különben legújabb életünk elfolyik, mint egy meder nélküli patak. Ami innentől nem is patak, csak víz. De ezen vesszenek össze a filozófusok.

Ha kész a rendszer jöhet a gyakorlás.

 A lelkes életmódváltókkal személyre szabott gyakorlatokat, játékokat, figyelmeztető jeleket, kedvcsináló mantrákat, étkezési naplókat, és felsorolni is nehéz mennyi gyakorlati elemet integrálunk a hétköznapjaikba, hogy ez az átmenet zökkenőmentes legyen. Sosem az! A változás mindig nehéz. Ettől még lehet élvezetes. Mi több lehet a nehézség leküzdte jutalom teszi majd jutalmazóvá.

Just Do It!

Édesapám sokat emlegetett mondása: „a tudás hatalom”. Ezen vezérlőelv szerint is éltem eddigi életem, és fogom is az elkövetkezendőkben. Ugyanakkor így túl a 21. Század első ötödén sokkal inkább érvényesülni látszik „a cselekvés hatalom” irányelv. Bármit is tudunk, az vajmi keveset ér, hacsak nem lépünk a tettek mezejére és valósítjuk azt meg.

Ez a kis filozófiai szösszenetet azért akartam hozzátenni, hogy éreztessem az elhibázott életmód csak egy részét teszi ki a „nem tudás”. Tehát a tanácsadó leginkább a hatalmában lévő Tudással tud operálni. A változáshoz szükséges Cselekvést az életmódváltónak kell beletennie. Ezt nem lehet megvásárolni, kiváltani, vagy elhalasztani. Akció nélkül, nincs reakció!

Együtt Előre!

Az elhatározás, a rendszer, és a gyakorlás szentháromságát a tanácsadó „felügyeli”. A feladat leghatékonyabb megoldásnak a személyes utánkövetést/nyomonkövetést találom.

Az életmódváltás egy folyamat. Abból is a hosszabb és nehezebb fajta. Ha a fent említett három elem bármelyike sérül, úgy a folyamat könnyen a csalódottság, a tanácstalanság, vagy kiégettség áldozatává válhat. Ezt megelőzvén szoktam (ha kell hónapokon keresztül) követni egy lelkes életmódváltó haladását. A megvalósítást gyakran meg kell támogatnom technikai segítséggel, beszerzéshez szükséges információkkal, tüneti érzetek értelmezésével, vagy néha csak egy bíztató szóval. Mikor egyikre, mikor másikra, legtöbbször mindegyikre szükség van, hogy a folyamat-gyakorlattá, a gyakorlat-szokássá váljon.

Nem ritkán kapom meg, hogy ha annyit foglalkoznék a magam életével mint amennyit mások változásával már Nobel díjas lennék. Ez persze amennyire jólesik annyira túlzónak is érzem. Annyi viszont bizonyos, hogy tényleg szeretem kitüntetett figyelemmel illetni azokat, akik vették a fáradtságot, időt, erőforrást, és kitartást hogy megváltoztassák az életüket. Ez a figyelem szerintem nélkülözhetetlen szerepe egy ilyen sarkalatos változásnak. Tehát nem pótolható, nem automatizálható.

Tovább a „hogyan-tovább” mentén.

A „hogyan” megvalósításának létezik egy másik vetülete is melyet 3 fő pillérre lehet felosztani

Prioritások tekintetében meg szoktam állapítani egy sorrendet úgy táplálkozási alapelvek, mint bármilyen más életmód tényezők, szokások kialakításánál:

1, Amiket el kell hagyni a táplálkozásból/életmódból/szokásokból.

2, Amiket integrálni kell az 1. pont helyett

3, Amikkel ki kell egészíteni a 2. pontot.

Ezt a struktúrát függőkkel/függőségekkel való munkám és tapasztalásaim során sajátítottam el, majd alkalmaztam komplexen az életmódra. Ez egy érthető szerkezet, hisz addiktív folyamatok során is első lépésben érdemes eltávolítani a függőséget kiváltó tényezőt, mielőtt további lépésekhez folyamodnánk. Durván egyszerűsített példával élve, a heroin függőnek sem az a megfelelő tanács, hogy: „lődd magad nyugodtan, csak egyél sok fokhagymát”. Legyen bármily egészséges is a fokhagyma a probléma eliminálása nélkül nem léphetünk a következő szintre, sem pótolhatjuk azzal.

Mindez pedig azért fontos és érdekes, mert a nyugati ember pont hogy hajlamos ezeket a prioritási szinteket felcserélni. Produktivitásunk, és rohanó életvitelünk mentén sokan szeretnék a jelenleg fennálló, és nem mellesleg minket megbetegítő életmódot fenntartani, majd hinni, hogy a mindezt kipótolhatjuk valamilyen gyógyszer vagy kiegészítő készítmény fogyasztásával.

Vitamin Manager

Persze megannyi terméknek megvan az egészségben betöltött szerepe. A vitaminok, ásványi anyagok pótlása jelen életkörülményeink mellett gyakorlatilag elkerülhetetlen. Aki azt hiszi „változatos étrenddel” hozzájut minden tápanyaghoz, megfelelő formában és mennyiségben, az legalább akkorát téved, mint aki az első tünetre gyógyszerhez nyúl.

Egyfelől a növények ásványi anyag és vitamintartalma az elmúlt 100 évben drasztikusan lecsökkent. Csak a 60-as évektől napjainkig, egyes források 15-20, de van 90 százalékos becslés is a zöldségek mikrotápanyag csökkenésének vonatkozásában.

Ez igen számottevő figyelembe véve, a 21. század hektikus életmódja nemhogy kevesebb, mindinkább több mikrotápanyagot igényel. Az oxidatív stressz, a légszennyezettség, a szintetikus anyagokkal való kapcsolat, vagy a mesterséges fénykörnyezet, mind olyan tényezők, amiket nehéz kiiktatni mindennapjainkból, így több fronton kell felvennünk velük a harcot.

Végül, de nem utolsó sorban itt is jelen van a sokat emlegetett profitérdek. Amíg lesznek az egészségüket féltők, akik utolsó utáni fillérüket is ki fogják adni a lehetséges állapotjavulás reményében, addig bizony lesznek, akik ezt gátlástalanul el is fogják fogadni, az egészségesnek titulált termékeik ellenében. Ez nem cinizmus, hanem egy igenis jelenlévő tényező, amivel számolni kell a megfelelő termékek megválasztása során.

Mindezen tényezőt figyelembe véve az életmód tanácsadó dolga és kötelessége, hogy ezen a rögös úton végigvezesse ügyfelét, és a számára legjobb termékeket ajánlja egészségmegőrzés vagy állapotjavulás céljából.

Egy vitamin témában hosszúra nyúlt informatív konzultáció után kaptam a gúnynevemet egyik ügyfelemtől, aki a férjének szabadkozott a telefonon távolléte okáról: „Elhúzódott a meetingem a Vitamin Manager-emmel!” Ez azóta rajtam is maradt, valahol jogosan, hisz egy életmód protokoll nagy szeletét teszi ki az orthomolekuláris vitamin és tápanyagpótlás.

Összességében elmondható, hogy a táplálék-kiegészítés helyes megválasztása többtényezős, személyre szabott és összetett feladat. Fontos, hogy Pillérek és Prioritások tekintetében csak harmadik helyen áll.

Szükségesek, mint a destruktív vagy tápanyaghiányos élet kiegészítő elemei, de semmiképp sem a tudatos életmód helyettesítői. Ezt mindig hangsúlyozom azoknak, akik a mindenre megoldást nyújtó, varázs vitamint keresik rajtam.

Konklúzió

Az életmód tanácsadó megannyi minden.

Táplálkozás szakértő, biokémikus, gyakorlati pszichológus, mindfulness coach, edző, segítőtárs, barát, és vitamin manager.

Lábjegyzet. Ha nem életmód tanácsadót kérdeznénk ugyanerről, merőben más választ kapnánk.

Cél – A tudatos út

Kimozdítani az embereket az őket megbetegítő környezetből, szokásrendszerekből.

Tudatosítani a táplálkozás és életmód irányelveket, melyekre az ember adaptálódott.

Megtervezni a tudatos életet.

Szokássá alakítani az egészségmegőrző folyamatokat.

Hosszú, egészséges, céltudatos életet kialakítani.

Ezen célok megvalósítása végett hoztam létre a Life Protocol-t!

Célkitűzés a jövőre

Szakorvosokkal való együttműködés.

Alternatív megoldások komplex integrálása az orvosi gyakorlatba.

Tudományos bizonyítékokon alapuló egészségügyi segítségnyújtás.

Ez inkább amolyan szolid ábránd mintsem cél, hisz túl nagy ráhatásom nincs erre a szegmensre, de persze „jó lenne, ha jó lenne”.

Szerintem…

A jó életmód tanácsadó szabadidejében is életmód tanácsadó. Ha nem mások életén segít, úgy tudományos vizsgálatokat elemez, szakcikket fordít, vagy épp jelentkezik epidemiológusnak.

Az egészségmegőrzéshez vezető út a tudományos vizsgálatokkal van kikövezve. Az egészségüket megőrizni kívánó emberek érdekeit a leghatékonyabban úgy tudjuk képviselni, ha saját magunk nyerünk értő betekintést a vizsgálati eredményekbe, és nem hagyjuk, hogy a tekintélyelvűséggel és profitérdekkel szennyezett paradigmák befolyásolják tudományos függetlenségünket.

Készségek és indíttatások szerint az életmód tanácsadó: a higgadt tudományos objektivitás, nyílt szemlélet, tudásvágy, és az empatikus altruizmus egyvelege.

Szerintem ez csodálatos! Megyek dolgozni.

 

G-XE2FH7CBDC