Mit NEM tudnak a teljes kiőrlésű gabonák?


A teljes kiőrlésű gabonából (TKG) készült termékeket rosttartalmuk miatt szokás ajánlani. Az alap koncepció, hogy a rostok jelenléte végett alacsonyabb a glikémiás indexe (GI), ami a szervezetre gyakorolt cukorterhelés és inzulinválasz indikátora. Ez ugyan logikusan hangzik, kár, hogy nem igaz.

Már 1981-ben a GI fogalmát meghatározó tanulmány megállapította a TKG magas igen GI-ű (72) kategóriába tartozik. Viszonyítási alapnak a cukor 59, fehérkenyér 69. Később azt is igazolták, hogy ételek rosttartalma nincs összefüggésben inzulin-emelő hatásával.

 

Mit tudnak?

Az egyes gabonákban jelenlévő glutén, változatlanul jelen van a TKG-ban is, mely az egyik legfontosabb szereplő számos autoimmun folyamatokban.

A gabona rostokban található alfa-amiláz-gátló károsíthatja a hasnyálmirigyet.
A TKG magas fitát tartalma képes egyes ásványi anyagok megkötésére mint a vas, cink, magnézium.
A növények kártevőkkel szembeni védettségét a lektinek szolgálják. Ezen növényi fehérjék emészthetetlenek az ember számára, így béláteresztést és gyulladást okoznak. Lektinek legnagyobb koncentrációban a gabona korpában és csírában vannak jelen, ezért a TKG-ban hatásuk még hangsúlyosabb, hiszen az őrlés során ezek is belekerülnek a végtermékbe. A lektinek mennyisége GMO gabonákban veszélyesen magas!

A közlekedési és ipari nehézfémeket koptatásos eljárással távolítják el a gabonákról, amit a TKG esetében nem, vagy nagyon kevés esetben végeznek el.

 

Hibás következtetések

 

A TKG egészségügyi előnyeit hirdető (retrospektív-kohorsz) vizsgálatok összefüggéseket, írnak le, tehát nem bizonyító erejűek.
A média szereti a nevetségesen alacsony abszolút kockázatokat relatív kockázati értékben feltüntetni, hogy hangzatosabb legyen a szalagcím. Így lesz a 25%-os szíveredetű halálozás csökkenésből végül 0.00002%.
További torzító tényező az ilyen vizsgálatokban az egészségmagatartás félrefordítása. Tehát aki „egészséges” alternatívaként a TKG-t választja, az nagyobb eséllyel alkalmaz az életmódjában is valóban egészséges elemeket. Ilyen a sport, a dohányzás kerülése, vagy épp a kevesebb szénhidrátfogyasztás.
Hogy a félrevezetés mennyire tudatos azt a vizsgálatok kronológiája is mutatja. Két-három évtizede ismerjük a TKG káros hatásait, újabban mégis megpróbálták jobb színben feltüntetni a világnak.

Hivatkozások:
Holt et al., 1997
Jenkins et al., 1981
Thruswell, 2002
Smiths, 2002
Freed, 1999
Aune et al., 2016
Chen et al., 2016
Zong et al., 2016